Wat is SEO?
SEO is een afkorting voor de engelse term ‘search engine optimalisation’. Deze Engelse term staat voor een zo hoog mogelijk positie behalen in de resultaten van de zoekmachine, met name Google. Dit soort voor wordt ook wel organisch genoemd. Vaak denkt men dat het verkeer gratis is, en dat is ook zo, maar de methodes en de websites zelf vergen vaak veel werk en ook investeringen. Vanuit mijn ogen zal ik altijd kijken naar past je website zich aan op de wensen van de persoon die ergens naar op zoek is. Dus het gaat er ook om of je als bedrijf voldoet aan de vraag van de klant. Ik probeer ervoor te zorgen dat jouw aanbod goed tentoongesteld (aan de hand van je website) wordt en dat vraag en aanbod elkaar vinden.
Tools
SEO is sterk afhankelijk van tools, betaald of onbetaald. Van belang zijn Google Analytics en Google Search Console. Een derde is Google Tag Manager. Google Analytics is voor statistieken van je website maar ook het gedrag van je bezoeker. Google search console richt zich meer op het SEO gedeelte en laat zien via welke keywords bezoekers op je site terecht komen. Vervolgens kun je dan hiernaar je site inrichten want vaak op een heel rare magische manier vind die altijd de juiste keywords voor je website ondanks dat je ergens anders voor wilt ranken bijvoorbeeld. Google Tag Manager is voor het tracken van leads op je website, bijvoorbeeld wanneer mensen een formulier invullen telt dit als een lead en met Google Tag Manager plaats je een tag op zo’n actie. Verder zijn er nog andere tools en plugins die helpen met SEO.
Wat zijn de werkzaamheden van een SEO-specialist?
Techniek
Site-snelheid
Een hot-topic tegenwoordig is de snelheid van je website. Uit veel onderzoeken van bijvoorbeeld grote webshops zoals Zalando is gevonden dat 100 msec sneller leidt tot 0.7% meer inkomsten. Reden dat sitesnelheid zo belangrijk voor Zalando is, is omdat 75% van de bezoekers via mobiel komen. Dit soort statistieken kun je tracken met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics.
Goede code
De code mag geen onjuistheden bevatten. Eigenlijk is het gewoon van belang dat je website er verzorgd en netjes uit ziet, wanneer er onregelmatigheden inzitten kan dit ervoor zorgen dat je bezoeker ‘bounced’ en dus op zoek gaat naar een alternatief.
Hosting
Een goede hosting is van belang voor je website, want je bent van hun afhankelijk als het gaat om de uptime van je website. Daarnaast heeft een goede webhosting snelle servers en resulteert dit in een lagere laadtijd voor je website, maar soms kun je voor de voordelige optie kiezen als je weinig budget hebt.
Responsive webdesign
Als je website een goede weergave op mobiel heeft zal de bezoeker sneller zijn wensen vervullen op jouw website en hierdoor weet en ziet Google dat vraag en aanbod elkaar hebben gevonden. De bezoeker gaat bijvoorbeeld niet naar een concurrent toe. Dit is een van de rankingfactoren van Google.
Content
Interne linkstructuur
Vanuit een informatie standpunt gezien is het van belang dat je website een goede indeling heeft met de juiste woorden.
Titel en beschrijving
Elke pagina moet voldoen aan juiste titel en beschrijving. Met behulp van de tool Yoast kun je de beschrijvingen en titels aanpassen voor je website.
Relevantie
Is je tekst relevant? Vaak vraagt men op bepaalde kennis of in het geval van een webshop producten.
Autoriteit
Linkbuilding
Google gebruikte vroeger een graadmeter om te zien hoe belangrijk je website was door te alle inkomende hyperlinks van andere websites te tellen. Dit heette pagerank. Tegenwoordig bestaat hetzelfde principe nog steeds en een van de belangrijkste taken maar ook moeilijkste en vooral geheimzinnigste is linkbuilding. Want als jij de controle hebt over de links naar een website kun je ervoor zorgen dat deze hoger in de resultaten komt. Bij Spo-design hebben we hier dus al jaren lang ervaring mee. Wij leveren eigenlijk een drietal type links op. Dat zijn gratis links zoals bedrijvengidsen, betaalde links geleverd door partners of ertussenin blogartikelen te vinden op andere websites die een relevante link plaatsen naar je website. De regels hierom worden steeds scherper aangesteld d.m.v. Google updates maar de kern van pagerank blijft altijd bestaan.
SEO uitbesteden
Spo-design is gelegen in Amsterdam en kun je gebruiken voor het uitbesteden van je SEO. We hanteren een door juist gekozen budget en passen verschillende manieren van linkbuilding toe die enkel en alleen bestaan d.m.v. opgedane ervaring en zijn dus bewezen en werkende technieken. Daarom is ervaring van groot belang bij SEO. Daarnaast werken we ook samen met andere SEO-specialisten.
Ben je nou geïnteresseerd en wil je meer weten of heb je vragen? We zijn bereikbaar via mail of telefoon.